Först och främst måste du bestämma dig vad för färg du ska använda, tyvärr räcker det inte med att bara ange ex. blå, grön osv… utan du söker fram, antingen en befintlig färgkod från bilen som ska omlackeras eller via nätet, märkeshandlare, färgkartor.
– Här finner du en beskrivning på hur du hittar befintliga färgkoder på bilar.
– Exempel på färgkoder på nätet RAL-karta, diverse forum, portaler och fler portaler osv.
(här gäller det att du som söker färgkod dubbelkontrollerar färgen du hittar, du ska inte lita fullt ut på informationen från bara en källa, samt tänk på att bildskärmen påverkar hur färgen presenteras).
– Befintliga färgkartor (Tänk på att färgnyanser på nätet kan skilja sig något mot verkligheten. Orsaken kan vara bildskärmen inte visar exakt kulör, bilden inte stämmer helt överens med riktiga kulören, därför ska t ex denna färgkarta ses som en riktlinje för respektive RAL färg).
När du har fått fram en färgkod kan du själv kontrollera ifall t ex MIPA har recept för den färgkoden. Vissa bilmärken kan vara besvärliga att hitta färgkoden i MIPA databasen, prova då att ta bort vissa siffror eller bokstäver i färrgkoden, t ex AUDI färgkoden LZ5K går inte att hitta om man inte tar bort L och söker bara på tillverkare AUDI och få färgkoden Z5K
Kort beskrivning över fälten i MIPA databasen.
OC och PUR HS är 2K akrylfärger som behöver härdare + förtunning. (ingen klarlack behövs).
WBC och BC (förtunningsbaserad, finns oftast bara till veteranbilar) är metallic och pearl baser och kräver klarlack för blank och skyddande yta.
(basfärgerna finns även som solidafärger om man vill använda sig av klarlack istället för 2k arkyl, t ex vid lackering av stripes).